Про найбільш затребуваний в Україні та за її межами інноваційний хаб HelpNow говорили 31 травня 2022 року в ході дискусії та презентації «HelpNow – допомога, що не може чекати».
Участь у заході взяли майже 400 учасників з 10 країн СЕЦА, які стурбовані ситуацією, що виникла через повномасштабну війну в Україні. Обговорили інноваційні підходи та відповіді на нові виклики в Україні та за її межами, а саме: доступ до лікування, телемедицина, шелтери, гаряча лінія щодо надання інформації про ліки у будь-якій країні світу, а також гуманітарна та соціальна підтримка для ключових груп, які постраждали від війни.
Андреас Тамберг, портфоліо-менеджер Глобального фонду підкреслив відданість своїй справі команди HelpNow HUB, #SoS_project 2.0 та Альянсу громадського здоров’я «Ми впевнені, що ви досягнете значних успіхів не тільки в рамках наших програм, а й у допомозі щодо тих людей, з якими ви контактуєте з дня у день».
«Проект #SoS 2.0 є унікальним інструментом Глобального фонду, адже він охоплює широкий діапазон країн і регіонів, – зазначив пан Тамберг. – Він керується силами громадянського суспільства, які можуть докласти максимальної гнучкості та максимальної здатності знаходити тих людей, які потребують надання послуг. Ми дуже цінуємо вашу можливість покращувати здоров’я та рятувати життя там, де це треба. В рамках поточних бойових дій та масової міграції українських пацієнтів через війну дуже обнадіює, що Альянс на місці і ви працюєте з біженцями, з постраждалими не тільки в Україні, але й у різних країнах регіону».
Понад 20 НУО було залучено для створення системи бази даних HelpNow
Сергій Філіпович, директор #SoS 2.0 у Альянсі громадського здоров’я презентував роботу новго сервісу HelpNow та зазначив, що в кризовій ситуації воєнної агресії росії в Україні, неймовірно важливою виявилась роль широкої взаємодії та підтримки дружніх країн.
З початком війни, проект #SoS 2.0 одразу активно включився в ситуацію і географія діяльності розширилась з 15 країн, які задіяні в проекті, до понад 35 країн світу. Насамперед, сусідні країни починаючи з першого тижня війни, надали неймовірну гуманітарну допомогу для українців, переважно жінкам з дітьми, з етапу перетину кордону за межі України і надалі створювали умови для соціальної, медичної допомоги та підтримки. Також хочеться відзначити унікальну взаємодії установ, закладів охорони здоров’я та партнерських неурядових організацій. Понад 20 НУО та державних установ було залучено для створення інформаційної бази даних та задіяння системи надання допомоги українцям у різних країнах.
наголосив у своєму виступі Сергій Філіппович.
За підтримки Глобального фонду було спрямовано кошти на створення спеціальної програми для підтримки українських пацієнтів, які опинились у скрутному становищі через війну. У відповідь на виклик війни, Альянс, у рамках регіонального проекту #SoS 2.0 практично на волонтерських засадах розробив та з 1 березня запустив сервіс екстреної координаційно-інформаційної допомоги щодо отримання лікування в Україні та за кордоном – HelpNow. Цей сервіс надає інформацію, яка допомагає українцям отримати доступ до АРТ, ПТАО, протитуберкульозних препаратів, ліків від вірусних гепатитів та психологічну допомогу в Україні, а також за кордоном.
Ще одним важливим досягненням Альянсу стало створення, ще у мирний час, «Посібника із планування дій на випадок непередбачених ситуацій у сфері ВІЛ», яким поділилися у відкритому доступі для широкого використання. «Україна не готувалася до війни, але ми розуміли, що система надання допомоги ключовим групам населення може бути дуже уразливою в надзвичайних ситуаціях. Таким чином, ми вже можна сказати, були технічно готовими і одразу підключилися до вирішення проблем», – наголосив директор проекту #SoS 2.0.
Під час заходу учасники поділилися своїм досвідом, напрацюваннями та обговорили ключові напрямки роботи і подальші кроки, які допоможуть швидко реагувати на виклики під час війни, а саме:
- доступ для внутрішньо переміщених українців та біженців до онлайн-консультування за принципом телемедицини в Україні та інших країнах;
- питання притулків в Україні та приймаючих країнах для вимушено переміщених внаслідок війни українців;
- виклики та прогалини у доступі до медичних та інших необхідних послуг для ключових груп, уражених ВІЛ.
Ще одним важливим кроком, на який звернув увагу у своєму виступі Роман Гайлевич, директор UNAIDS в Україні, є необхідність переглянути та розширити послуги з ВІЛ, щоб люди із ключових спільнот, які були змушені покинути свої домівки та міста через російську агресію, змогли отримувати послуги з ВІЛ у місцях перебування.
В свою чергу Власта Бродська, керівниця програми Emergency Responce/#SoS 2.0, наголосила, що дуже важливо підтримувати громадські неурядові організації в країнах, де зараз знаходиться велика концентрація людей з України. І ці країни добре відомі, завдяки даним координаційного сервісу, що працює у хабі.
Також, в рамках дискусії, на прикладі Молдови, Польщі та Німеччини було обговорено і представлено підходи до надання послуг в країнах, які приймають українських біженців. Під час окремої сесії презентували нові форми комунікації й обміну медичною інформацією між лікарями із дотриманням прав пацієнта. Говорили про консультування пацієнтів онлайн за принципом телемедицини, підтримку та посилення потенціалу лікарів-клініцистів, які залучені до системи медичної допомоги пацієнтам з ВІЛ в Україні в умовах війни в рамках клінічного компонента HelpNow. Окремо піднімалося питання роботи притулків, створених в Україні та приймаючих країнах для вимушено переміщених внаслідок війни українців.